Každý, kdo má automobil, jistě ví, že je potřeba nezapomínat na pravidelné servisní intervaly a jednou za čas provést i důkladnější údržbu. Tato péče se vám vrátí v delší životnosti a bezproblémovém provozu vašeho vozidla. Co konkrétně je potřeba a jak často, záleží na stáří vozu a konkrétním typu.
PRAVIDELNÁ VÝMĚNA OLEJE
Pamatovat na nutnost výměny motorového oleje je naprostým základem. Jde o servisní úkon, který vyžadují benzínové i dieselové vozy. Doporučení na délku intervalu pro výměnu se liší podle stáří vozu, najetých kilometrů a samozřejmě doporučení výrobce. U starších ojetých vozidel je vhodná výměna auto oleje po ujetí zhruba 10 000 kilometrů. U nových vozů může být interval delší, například kolem 20 000 kilometrů. V případě, že toho s automobilem moc nenajezdíte, doporučuje se měnit olej po sezóně. Není to však nezbytně nutné a někde vám mohou doporučit výměnu například až po dvou letech.
V rámci běžného provozu také nezapomínejte kontrolovat, jestli je v motoru dostatečné množství oleje. Jakmile totiž začne svítit olejová kontrolka a vy dále pojedete k místu vhodnému pro zastavení, může dojít k poškození motoru. Větší spotřeba oleje a jeho rychlé ubývání navíc může značit problém spočívající buď v olejové vaně, či například přímo v motoru. Pokud tedy zpozorujete, že vaše vozidlo vyžaduje hodně oleje, obraťte se na servis, ať provedou nezbytnou diagnostiku a odhalí problém.
Někdy může být vhodné vyměnit také olej v převodovce. Zde však jde spíše o výjimečnou situaci a provádí se víceméně pouze u starších vozů. I přesto může být výrobcem předepsaný servisní interval, po jehož uplynutí je vhodné zajet do servisu s požadavkem na výměnu oleje právě v převodovce.
ČIŠTĚNÍ FILTRŮ
Automobily na dieselový pohon mají filtry pevných částic. Jejich funkčnost však není nekonečné a občas se prostě zanesou. Z toho důvodu je nutné pamatovat na čištění DPF. To, že je něco v nepořádku, většinou značí kontrolka. Pokud se rozsvítí, jde ve většině případů o úplné zanesení filtru, což vyžaduje okamžité vyčištění. Od roku 2018 totiž nesmí po silnicích jezdit vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic.
NOVÉ PNEUMATIKY
I když nejde přímo o součást automobilu nacházející se v motorovém prostoru či na podvozku, jsou kola a vhodné pneumatiky velmi důležité. Staré a sjeté pneumatiky negativně ovlivňují jízdní vlastnosti vozidla a navíc prodlužují brzdnou dráhu, což může být velmi nebezpečné. Hloubku vzorku je nutné hlídat zejména u zimních pneumatik. Ovšem i ježdění na sjetých letních gumách může být nebezpečné kvůli možnému vzniku aquaplaningu.
DEKARBONIZACE MOTORU
Motor se vlivem používání zanáší karbonem. Nejde o nijak dramatický jev, ale po ujetí několika stovek tisíc kilometrů už může být na čase zapřemýšlet nad vyčištěním motoru. Speciální dekarbonizace motoru se doporučuje hlavně ve chvílích, kdy začnete pozorovat zvyšování spotřeby paliva, zhoršení výkonu, vyšší emise či špatné startování.
PÉČE O PODVOZEK
Běžným mechanickým opotřebením dochází také k poškozování podvozku a tlumičů. Náprava vyžaduje občasný servis a při ježdění na našich nepříliš krásných českých silnicích se velmi hodí mít v pořádku tlumiče. S těmito úkony vám pomohou v servisu, kde doporučí chvíli, kdy je oprava a servis nejvhodnější vzhledem k opotřebení.